lørdag 18. oktober 2014

Hvorfor folk har problemer med betalingsanmerkninger og betaling av regninger.


Identifisering, beskrivelse og forståelse av økonomisk motvilje: Finansfobi
1. Introduksjon
Denne rapporten dokumenterer forskning gjennomført for å undersøke holdninger og atferd hos personer i forbindelse med deres personlige økonomi. Forskningen kom i stand på bakgrunn av observasjoner gjort av Egg (et selskap som tilbyr finansielle tjenester). Observasjonene gikk ut på at enkelte har en underlig og tilsynelatende irrasjonell holdning til det å administrere sin personlige økonomi og at dette leder til dårlig styring av økonomien, med høye kostnader som resultat. Forskningsprosjektet ble støttet av Egg og gjennomført mellom juli og september 2002.
Undersøkelsen hadde som mål å identifisere og forstå et personlighetssyndrom som hindrer individer i å effektivt styre sin personlige økonomi. Å forstå en slik tilstand på et sosialt og psykologisk nivå viste seg å være en utfordring, og krevde at forskningen ble gjennomført på flere stadier før en tilfredsstillende forståelse av fenomenet kunne oppnås. Forskningen besto av fem distinkte stadier:

  1. En kritisk gjennomgang av litteraturen i økonomisk psykologi om holdninger og styring av personlig økonomi.
  2. En innledende undersøkelse per telefon av 300 personer for å undersøke deres holdninger og atferd vedrørende personlig økonomi.
  3. Diskusjon i en fokusgruppe om holdninger og atferd vedrørende personlig økonomi.
  4. Dybdeintervjuer av 10 personer identifisert via telefonundersøkelsen til å ha motvillige holdninger overfor økonomisk atferd.
  5. En telefonundersøkelse av 1000 personer (som del av en omnibus-undersøkelse). Ettersom forskningen skred frem gjennom disse stadiene, kom det til syne et klarere mønster for bakgrunnen for en slik personlig økonomisk legning. Disse stadiene i forskningen vil bli beskrevet i rekkefølge før definisjonen av syndromet og dets årsaker til en viss grad drøftes i detalj.
Forskningen, som kulminerer med identifisering av en andel av befolkningen beskrevet som å lide av ”finansiell fobi”, har gjort det som syntes å være en mystisk
og irrasjonell atferd hos noen forbrukere av finansielle tjenester til et forklarende verktøy som gjør dem i stand til å forholde seg til dem, samtidig som den har følger for utøvelse og regulering av finansielle tjenester. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggere i Norge