torsdag 27. november 2014

Bank ID Norge 2.0 fremtidens bankID


Agenda
Bakgrunnen for forretningsorienteringen av BankID Omdanningen til aksjeselskap
Hvordan skal BankID Norge AS lykkes?
Salgs- og betjeningsmodell
Hvordan skal BankID Norge AS tjene penger? Status og veien videre
17.11.2014 2
Bakgrunnen for forretningsorienteringen av BankID
17.11.20143
 

BankID Norge 1.0
BankID
Samarbeidet Marked


Et indre selskap i Finans Norge med bankene som medlemmer
Etablert desember 2008
Formål: BankID Norge har til formål å ivareta felles forvaltnings- og operasjonelle oppgaver knyttet til utstedelse og bruk av BankID.

Næringen ønsket en mer forretnings- og markedsmessig tilnærming til aktiviteter i felles regi
17.11.2014 5

BankID Samarbeidet ønsket å oppnå økt bruk av BankID, utenfor banknæringen, på forretningsmessige vilkår
Strategien anbefalte en tilnærming for forretningsorientering som skal sikre en levedyktig forvaltning og videreutvikling av BankID
Styret i Finans Norge gav sin tilslutning til strategien 06.juni.2013

BankID har vært en suksess for bankene
Over tid har bankene gjennom BankID Samarbeidet bygget opp en av verdens mest vellykkede eID- tjenester (elektronisk tillitstjeneste) målt i utbredelse og bruk
Bankene har hentet ut betydelige gevinster i form av intern effektivisering og digitalisering av kundeprosesser
Arbeidet har kommet sluttkundene til gode i form av at BankID kan benyttes hos alle banker og i offentlige løsninger
17.11.2014 6

BankID har oppnådd stor utbredelse og høy bruksfrekvens i finansnæringen, og har fått et godt fotfeste i offentlig sektor
17.11.2014 7

3 millioner
personer med BankID
500 tjenesteeiere
i det offentlige er tilknyttet ID-porten

320 millioner
transaksjoner med BankID årlig
30% markedsandel
i ID-porten

Det er et urealisert potensial for elektroniske ID-tjenester i privat sektor utenfor bank
Andel av verdiskapning 7%
Bankene
300M BankID-transaksjoner
17.11.2014 8
  
93 %
Øvrige virksomheter
Privat sektor utenfor bank og offentlig sektor
20M BankID-transaksjoner

Bank

Inntektspotensialet i privat sektor utenfor bank er i størrelsesorden 150-200 millioner NOK

17.11.2014 9 BankID Samarbeidet må endres for å realisere
målbildet
$

Investeringsevne som gir rom for å finansiere nye produktegenskaper og forretningsmuligheter
Beslutnings- og leveranseevne for å holde tritt med den økende endringstakten i markedet
Effektivt salg til brukerstedskunder gjennom en hensiktsmessig forretningsmodell og partnermodell

BankID Norge 2.0
BankID Samarbeidet
Et selvstendig aksjeselskap eiet av bankene
Stiftet i juni 2014
Marked
17.11.2014 10

Formål: Selskapets formål er utvikling, drift, forvaltning og salg av elektroniske ID-tjenester og øvrige tjenester som naturlig står i forbindelse med dette. Selskapet skal også kunne eie andeler i andre selskaper med lignende eller tilknyttede formål

Omdanningen til aksjeselskap
17.11.20141

BankID Norge AS
  • BankID Norge AS ble stiftet 19. juni i 2014
  • Det ble gjennomført en virksomhetsoverdragelse fra BankID Norge IS til BankID Norge AS
  • Innskutt egenkapital 79 129 830 NOK Aksjekapital 5 000 000 NOK
    Overkurs 74 129 830 NOK
  • Samtlige (127) norske banker er aksjonærer i BankID Norge AS
  • Målsettingen er å avvikle BankID Norge IS innen utløpet av 2014
17.11.2014 12

Aksjefordeling
Bank/Gruppe
Tistørste
DNB SpareBank1ID EikaGruppen NordeaBankNorge DanskeBank SparebankenVest Handelsbanken SparebankenSør Skandiabanken SparebankenMøre Sumtistørste 26øvrigebanker Sum
Andelaksjer(%)
34,33 20,25 12,19 11,83
3,85 2,95 2,42 1,69 1,48 1,09
92,08
7,92 100
page13image6696

Nytt styre i BankID Norge AS
  • Tom Høiberg, Eika Gruppen (styreleder)
  • Erlend Molde Jensen, DNB (nestleder)
  • Liv Berg-Hanssen, SpareBank 1 Gruppen
  • Bjørg Marit Eknes, Sparebanken Vest, på vegne av Bankenes ID-tjeneste AS
  • Børre Gundersen, Nordea Bank Norge
  • Geir Wist, Danske Bank (varamedlem)
  • Solveig Lie, Handelsbanken (varamedlem)
17.11.2014 14

Hvordan skal BankID Norge AS lykkes?
17.11.20145

For å realisere potensialet har BankID Norge AS fått ansvaret for salg og videreutvikling av BankID
BankID
Samarbeidet Marked

BankID Norge går fra å være en forvaltningsorganisasjon under Finans Norge til et aksjeselskap med ansvar for salg og videreutvikling av BankID
17.11.2014 16

BankID Samarbeidet
Marked
Endring

Vår ambisjon er:
17.11.2014 17

BankID Norge AS skal bidra til digitaliseringen av samfunnet gjennom å tilby markedsledende elektroniske ID-tjenester og bygge nettverk av distributører som selger løsninger og
leverer tjenester i brukerstedsmarkedet
- Forretningsidé for BankID Norge AS

Strategisk retning
Bygge et nettverk av kompetente distributører Produktutvikling for å sikre at BankID møter dagens
og fremtidige markedsbehov
Utvide totalmarkedet for BankID gjennom aktiv markedskommunikasjon
Ivareta fundamentet i BankID og felles infrastruktur
17.11.2014 19

Det er konkretisert ambisiøse hovedmålsettinger frem mot 2020
Bruken i bank må være på tilsvarende nivå, helst økt fra 2013, som var ca 250 millioner autentiseringer og 45 millioner signeringer i bank.
I det offentlige er målet 50 % markedsandel målt i antall transaksjoner. Digitaliseringsprogrammet er i starten, men ved utløpet av 2013 hadde BankID en markedsandel på ca. 30 % gjennom 9,5 millioner autentiseringer og 220 000 signeringer.
Privat sektor utenfor bank bør generere en betydelig del av transaksjonsvolumet, helst på nivå med bank, det vil si minst 250 millioner autentiseringer og 45 millioner signeringer
17.11.2014 20

Etablert organisasjon 30.10.2014
17.11.2014 21

Administrasjons konsulent
Daglig Leder
Drift og utvikling
Kommunikasjon
KAM Offentlig sektor og bank
Salg Privat sektor

Produkt
Operativ siden 20. 10.2014
page22image736
Salg- og betjeningsmodell
Inntekter skal genereres fra markedene: bank, offentlig og privat
17.11.2014 23

Salg til privat sektor er den viktigste endringen

Bank
Klart største og viktigste kundegruppen
  • Betjenes og følges opp aktivt som kunder
  • Skal opprettholde en tett dialog med bankene hvor det inviteres løpende til innspill og deltagelse i fremtidig produktutvikling, for å sikre at bankenes behov blir ivaretatt
  • Inngås treårige avtaler om tjenestekjøp med bank for å gi begge parter økonomisk forutsigbarhet og for å gi BankID Norge AS fokus på å vokse utenfor bank
Bankenes ID-tjeneste
17.11.2014 24

Offentlig sektor
Skal pleie kundeforholdet med det offentlige gjennom tett og jevnlig dialog med Difi.
  • For å øke antall offentlige tjenesteeiere og bruken av BankID i denne sektoren, skal selskapet opprettholde en løpende dialog med Difi for å evaluere mulighetene for ulike offentlige tjenesteeiere.
  • Difi vil selv ha en sentral posisjon i dette arbeidet, men BankID Norge AS skal tilby støtte til å påvirke offentlige aktører i digitaliseringsarbeidet.
  • Det skal avklares hvordan BankID Norge AS skal kunne jobbe med tjenesteeiere som ikke ønsker å være del av Difi avtalen.
17.11.2014 25
Privat sektor utenfor bank
For å lykkes skal BankID Norge AS bygge et nettverk av kompetente distributører
17.11.2014 26
       
Fokuset vil være på distributører som tilbyr løsninger og tjenester som gjør det enkelt å ta i bruk BankID
Bedrift
( Brukersted)

Personkunder
17.11.2014 27 page27image4416 page27image4576 page27image4736 page27image4896 page27image5056 page27image5216
?
page27image5824 page27image5984
Legitimerte brukere
Elektronisk I D og signatur
Setter BankID i en forretningsprosess/- kontekst
Gir lav terskel for å komme i gang
Gjør det enklere å synliggjøre og realisere verdien av BankID

Distributørene kan være BankID Forhandlere som selger direkte i markedet
17.11.2014 28

  • Forhandleravtale
  • Forhandlerpris
  • BankID Norge fakturer forhandler
Standard vilkår Brukersted tilbyr
Egen pris
Forhandler fakturer brukersted
sine tjenester
til personkunder

page29image576
...eller BankID Formidlere som bidrar til indirekte salg
17.11.2014 29

Standardavtale Brukersted tilbyr
Listepris
BankID Norge fakturer brukersted
sine tjenester
til personkunder


Utbredelse og bruk i privat sektor skal bygges gjennom flere faser
17.11.2014
30

1
Omstilling og rigging for vekst
23
Økt distribusjon
Økning i brukersteder
page30image7016
Økning i transaksjoner
Tid

Oversikt over nødvendige avtaler
 page31image1600
Brukerstedets avtale med sine kunder

Standardvilkår BankID

Brukersteds- avtale

BankID Forhandler avtale BankID Formidler avtale

Mobil- operatører
Utstedere
Utstedernes avtaler med personkundene
Tilknytningsavtale mellom bank og NNI
BankID på Utsteder- Mobil avtale
Drift og forvaltning
page31image9384 page31image9552

Hvordan skal BankID Norge AS tjener penger?
17.11.201342
 

Fokus på å utvikle det private markedet
17.11.2014 33
NTLIG PRIVAT
Fokus
page33image3624
Private brukersteder og offentlige brukersteder utenfor Difi avtalen
page33image4616 page33image4776 page33image4936 page33image5096 page33image5256
BankID
Bank Forhandler
BankID Formidler
BANK OFFE

Utstederbank

som er Bank
brukersted
Tjenesteeier Bank

Difi

BankID Norge AS

Priselementer som BankID Norge skal fakturere i markedet
Forhandler
  • Etableringskostnader knyttet til forhandler
  • Månedlige kostnader knyttet til forhandler
  • Transaksjonsprising
  • Utvidetsupport
  • Utstedelse av nye sertifikater til nye brukersetder knyttet til forhandleren
    Brukersted
    Etableringskostnader Månedlige kostnader Transaksjonsprising Utvidetsupport
    Det etableres en transaksjonspris som dekker både banklagret og BankID på Mobil
17.11.2014 34

Status og veien videre
17.11.201345
Status og veien videre
  • Styret har tilsluttet seg forslag til ny forretningsmodell, ny prismodell og til priser for BankID Forhandler og BankID Brukersteder
  • Administrasjonen jobber nå med avtaleverket for ny forretningsmodell
  • Priser vil i løpet av kort tid bli kommunisert først til bankene, så til BankID Partnere.
  • Administrasjonen har invitert de 6 bankene/gruppene til informasjonsmøter før jul for å forankre ny forretningsmodell både hos ledelsen og fagmiljøene som jobber med BankID
  • Ny forretningsmodeller er planlagt operativ fra 1. januar 2015.
  • Arbeidet med å endre forretningsmodell med mobiloperatørene pågår fortsatt

Ønsket inntektsfordeling utfra ambisjonene for 2020
17.11.2014 37
page37image2104
100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0%
Bank Offentlig Privat sektor
page37image4832page37image10104 page37image10264 page37image10424 page37image10584 page37image10744 page37image10904 page37image11064 page37image11224 page37image11384
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

Prioriteringer for produktutvikling i perioden
1. Forenkle eksisterende
  • BankID 2.0 eliminerer noen av dagens utfordringer, men det påpekes at det fortsatt er behov for å gjøre tilpasninger for ytterligere brukervennlighet
  • Eks.: OTP-fri løsning / fullverdig mobilløsning.
  • Primærmålgruppe: Privatkunder
    2. Utvide ’nærmest’ kjerne
  • Utvide eksisterende produkt til å dekke nye bruksområder / situasjoner
  • Eks.: Tilleggsinformasjon, ny teknologi
  • Primærmålgruppe: Brukersteder/Forhandlere
    3. Verdiøkende tilleggstjenester
  • Det er identifisert mange spennende muligheter i sfæren rundt BankID, men som er et stykke unna kjerneproduktet
  • Eks.: bankid.no/MinSide, arkiv, knytning til fysisk ID, Fullmaktsregister
  • Kan treffe alle målgrupper 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggere i Norge