Agenda
• Bakgrunnen for forretningsorienteringen av BankID • Omdanningen til aksjeselskap
• Hvordan skal BankID Norge AS lykkes?
• Salgs- og betjeningsmodell
• Hvordan skal BankID Norge AS tjene penger? • Status og veien videre
• Bakgrunnen for forretningsorienteringen av BankID • Omdanningen til aksjeselskap
• Hvordan skal BankID Norge AS lykkes?
• Salgs- og betjeningsmodell
• Hvordan skal BankID Norge AS tjene penger? • Status og veien videre
17.11.2014 2
Bakgrunnen for
forretningsorienteringen av BankID
17.11.20143
BankID Norge 1.0
BankID
Samarbeidet Marked
Samarbeidet Marked
• Et indre selskap i Finans Norge med bankene som medlemmer
• Etablert desember 2008
• Formål: BankID Norge har til formål å ivareta felles forvaltnings- og operasjonelle oppgaver knyttet til utstedelse og bruk av BankID.
• Etablert desember 2008
• Formål: BankID Norge har til formål å ivareta felles forvaltnings- og operasjonelle oppgaver knyttet til utstedelse og bruk av BankID.
Næringen ønsket en mer forretnings- og markedsmessig
tilnærming til aktiviteter i felles regi
17.11.2014 5
BankID Samarbeidet ønsket å oppnå
økt bruk av BankID, utenfor
banknæringen, på forretningsmessige
vilkår
Strategien anbefalte en tilnærming for forretningsorientering som skal sikre en levedyktig forvaltning og videreutvikling av BankID
Strategien anbefalte en tilnærming for forretningsorientering som skal sikre en levedyktig forvaltning og videreutvikling av BankID
Styret i Finans Norge gav sin tilslutning til strategien 06.juni.2013
BankID har vært en suksess for bankene
Over tid har bankene gjennom BankID Samarbeidet bygget opp en av verdens mest vellykkede eID- tjenester (elektronisk tillitstjeneste) målt i utbredelse og bruk
Bankene har hentet ut betydelige gevinster i form av intern effektivisering og digitalisering av kundeprosesser
Arbeidet har kommet sluttkundene til gode i form av at BankID kan benyttes hos alle banker og i offentlige løsninger
Over tid har bankene gjennom BankID Samarbeidet bygget opp en av verdens mest vellykkede eID- tjenester (elektronisk tillitstjeneste) målt i utbredelse og bruk
Bankene har hentet ut betydelige gevinster i form av intern effektivisering og digitalisering av kundeprosesser
Arbeidet har kommet sluttkundene til gode i form av at BankID kan benyttes hos alle banker og i offentlige løsninger
17.11.2014 6
BankID har oppnådd stor utbredelse og høy bruksfrekvens i
finansnæringen, og har fått et godt fotfeste i offentlig sektor
17.11.2014 7
3 millioner
personer med BankID
personer med BankID
500 tjenesteeiere
i det offentlige er tilknyttet ID-porten
i det offentlige er tilknyttet ID-porten
320 millioner
transaksjoner med BankID årlig
transaksjoner med BankID årlig
30% markedsandel
i ID-porten
i ID-porten
Det er et urealisert potensial for elektroniske
ID-tjenester i privat sektor utenfor bank
Andel av verdiskapning
7%
Bankene
300M BankID-transaksjoner
300M BankID-transaksjoner
17.11.2014 8
93 %
Øvrige virksomheter
Øvrige virksomheter
Privat sektor utenfor
bank og offentlig sektor
20M BankID-transaksjoner
20M BankID-transaksjoner
Bank
Inntektspotensialet i privat sektor utenfor bank er i
størrelsesorden 150-200 millioner NOK
17.11.2014 9
BankID Samarbeidet må endres for å realisere
målbildet
$
målbildet
$
Investeringsevne som gir rom for å finansiere
nye produktegenskaper og forretningsmuligheter
Beslutnings- og leveranseevne for å holde tritt med den økende endringstakten i markedet
Effektivt salg til brukerstedskunder gjennom en hensiktsmessig forretningsmodell og partnermodell
Beslutnings- og leveranseevne for å holde tritt med den økende endringstakten i markedet
Effektivt salg til brukerstedskunder gjennom en hensiktsmessig forretningsmodell og partnermodell
BankID Norge 2.0
BankID Samarbeidet
• Et selvstendig aksjeselskap eiet av bankene
• Stiftet i juni 2014
BankID Samarbeidet
• Et selvstendig aksjeselskap eiet av bankene
• Stiftet i juni 2014
Marked
17.11.2014 10
• Formål: Selskapets formål er utvikling, drift, forvaltning og salg
av elektroniske ID-tjenester og øvrige tjenester som naturlig
står i forbindelse med dette. Selskapet skal også kunne eie
andeler i andre selskaper med lignende eller tilknyttede formål
Omdanningen til aksjeselskap
17.11.20141
BankID Norge AS
-
BankID Norge AS ble stiftet 19. juni i 2014
-
Det ble gjennomført en virksomhetsoverdragelse fra BankID
Norge IS til BankID Norge AS
-
Innskutt egenkapital 79 129 830 NOK
• Aksjekapital 5 000 000 NOK
• Overkurs 74 129 830 NOK
-
Samtlige (127) norske banker er aksjonærer i BankID Norge
AS
-
Målsettingen er å avvikle BankID Norge IS innen utløpet av
2014
17.11.2014 12
Aksjefordeling
Bank/Gruppe
Tistørste
DNB SpareBank1ID EikaGruppen NordeaBankNorge DanskeBank SparebankenVest Handelsbanken SparebankenSør Skandiabanken SparebankenMøre Sumtistørste 26øvrigebanker Sum
Bank/Gruppe
Tistørste
DNB SpareBank1ID EikaGruppen NordeaBankNorge DanskeBank SparebankenVest Handelsbanken SparebankenSør Skandiabanken SparebankenMøre Sumtistørste 26øvrigebanker Sum
Andelaksjer(%)
34,33 20,25 12,19 11,83
3,85 2,95 2,42 1,69 1,48 1,09
92,08
7,92 100
34,33 20,25 12,19 11,83
3,85 2,95 2,42 1,69 1,48 1,09
92,08
7,92 100
Nytt styre i BankID Norge AS
-
Tom Høiberg, Eika Gruppen (styreleder)
-
Erlend Molde Jensen, DNB (nestleder)
-
Liv Berg-Hanssen, SpareBank 1 Gruppen
-
Bjørg Marit Eknes, Sparebanken Vest, på vegne av Bankenes
ID-tjeneste AS
-
Børre Gundersen, Nordea Bank Norge
-
Geir Wist, Danske Bank (varamedlem)
-
Solveig Lie, Handelsbanken (varamedlem)
17.11.2014 14
Hvordan skal BankID Norge AS lykkes?
17.11.20145
For å realisere potensialet har BankID Norge AS fått
ansvaret for salg og videreutvikling av BankID
BankID
Samarbeidet Marked
BankID Norge går fra å være en forvaltningsorganisasjon under Finans Norge til et aksjeselskap med ansvar for salg og videreutvikling av BankID
BankID
Samarbeidet Marked
BankID Norge går fra å være en forvaltningsorganisasjon under Finans Norge til et aksjeselskap med ansvar for salg og videreutvikling av BankID
17.11.2014 16
BankID
Samarbeidet
Marked
Endring
Vår ambisjon er:
17.11.2014 17
”BankID Norge AS skal bidra til digitaliseringen av samfunnet
gjennom å tilby markedsledende elektroniske ID-tjenester
og bygge nettverk av distributører som selger løsninger og
leverer tjenester i brukerstedsmarkedet ”
- Forretningsidé for BankID Norge AS
leverer tjenester i brukerstedsmarkedet ”
- Forretningsidé for BankID Norge AS
Strategisk retning
Bygge et nettverk av kompetente distributører Produktutvikling for å sikre at BankID møter dagens
og fremtidige markedsbehov
Utvide totalmarkedet for BankID gjennom aktiv markedskommunikasjon
Ivareta fundamentet i BankID og felles infrastruktur
Bygge et nettverk av kompetente distributører Produktutvikling for å sikre at BankID møter dagens
og fremtidige markedsbehov
Utvide totalmarkedet for BankID gjennom aktiv markedskommunikasjon
Ivareta fundamentet i BankID og felles infrastruktur
17.11.2014 19
Det er konkretisert ambisiøse hovedmålsettinger
frem mot 2020
Bruken i bank må være på tilsvarende nivå, helst økt fra 2013, som var ca 250 millioner autentiseringer og 45 millioner signeringer i bank.
I det offentlige er målet 50 % markedsandel målt i antall transaksjoner. Digitaliseringsprogrammet er i starten, men ved utløpet av 2013 hadde BankID en markedsandel på ca. 30 % gjennom 9,5 millioner autentiseringer og 220 000 signeringer.
Privat sektor utenfor bank bør generere en betydelig del av transaksjonsvolumet, helst på nivå med bank, det vil si minst 250 millioner autentiseringer og 45 millioner signeringer
Bruken i bank må være på tilsvarende nivå, helst økt fra 2013, som var ca 250 millioner autentiseringer og 45 millioner signeringer i bank.
I det offentlige er målet 50 % markedsandel målt i antall transaksjoner. Digitaliseringsprogrammet er i starten, men ved utløpet av 2013 hadde BankID en markedsandel på ca. 30 % gjennom 9,5 millioner autentiseringer og 220 000 signeringer.
Privat sektor utenfor bank bør generere en betydelig del av transaksjonsvolumet, helst på nivå med bank, det vil si minst 250 millioner autentiseringer og 45 millioner signeringer
17.11.2014 20
Etablert organisasjon 30.10.2014
17.11.2014 21
Administrasjons
konsulent
Daglig Leder
Drift og utvikling
Kommunikasjon
KAM Offentlig
sektor og bank
Salg
Privat sektor
Produkt
Operativ siden 20. 10.2014
Salg- og betjeningsmodell
Inntekter skal genereres fra markedene: bank,
offentlig og privat
17.11.2014 23
Salg til privat sektor er den viktigste endringen
Bank
• Klart største og viktigste kundegruppen
• Klart største og viktigste kundegruppen
-
Betjenes og følges opp aktivt som kunder
-
Skal opprettholde en tett dialog med
bankene hvor det inviteres løpende til
innspill og deltagelse i fremtidig
produktutvikling, for å sikre at bankenes
behov blir ivaretatt
-
Inngås treårige avtaler om tjenestekjøp
med bank for å gi begge parter økonomisk
forutsigbarhet og for å gi BankID Norge AS
fokus på å vokse utenfor bank
Bankenes ID-tjeneste
17.11.2014 24
Offentlig sektor
• Skal pleie kundeforholdet med det offentlige gjennom tett og jevnlig dialog med Difi.
• Skal pleie kundeforholdet med det offentlige gjennom tett og jevnlig dialog med Difi.
-
For å øke antall offentlige tjenesteeiere og
bruken av BankID i denne sektoren, skal
selskapet opprettholde en løpende dialog med
Difi for å evaluere mulighetene for ulike
offentlige tjenesteeiere.
-
Difi vil selv ha en sentral posisjon i dette
arbeidet, men BankID Norge AS skal tilby
støtte til å påvirke offentlige aktører i
digitaliseringsarbeidet.
-
Det skal avklares hvordan BankID Norge AS
skal kunne jobbe med tjenesteeiere som ikke
ønsker å være del av Difi avtalen.
17.11.2014 25
Privat sektor utenfor bank
For å lykkes skal BankID Norge AS bygge et nettverk av kompetente distributører
For å lykkes skal BankID Norge AS bygge et nettverk av kompetente distributører
17.11.2014 26
Fokuset vil være på distributører som tilbyr løsninger
og tjenester som gjør det enkelt å ta i bruk BankID
Bedrift
( Brukersted)
Personkunder
17.11.2014 27
?
Legitimerte
brukere
Elektronisk I D og
signatur
|
Setter BankID i en
forretningsprosess/-
kontekst
Gir lav terskel for å
komme i gang
Gjør det enklere å
synliggjøre og realisere
verdien av BankID
|
Distributørene kan være BankID Forhandlere som
selger direkte i markedet
17.11.2014 28
-
Forhandleravtale
-
Forhandlerpris
-
BankID Norge
fakturer forhandler
• Standard vilkår • Brukersted tilbyr
• Egen pris
• Forhandler fakturer brukersted
• Forhandler fakturer brukersted
sine tjenester
til personkunder
til personkunder
...eller BankID Formidlere som bidrar til indirekte salg
17.11.2014 29
• Standardavtale • Brukersted tilbyr
• Listepris
• BankID Norge fakturer brukersted
• BankID Norge fakturer brukersted
sine tjenester
til personkunder
til personkunder
Utbredelse og bruk i privat sektor skal bygges
gjennom flere faser
17.11.2014
30
1
Omstilling og rigging for vekst
Omstilling og rigging for vekst
23
Økt
distribusjon
Økning i
brukersteder
Økning i transaksjoner
Tid
Oversikt over nødvendige avtaler
Brukerstedets avtale med sine kunder
Standardvilkår
BankID
Brukersteds-
avtale
BankID Forhandler avtale BankID Formidler avtale
Mobil-
operatører
Utstedere
Utstedernes avtaler med personkundene
Utstedernes avtaler med personkundene
Tilknytningsavtale
mellom bank og NNI
BankID på Utsteder-
Mobil avtale
Drift og forvaltning
Hvordan skal BankID Norge AS tjener penger?
17.11.201342
Fokus på å utvikle det private markedet
17.11.2014 33
NTLIG PRIVAT
Fokus
Private brukersteder og offentlige
brukersteder utenfor Difi avtalen
BankID
Bank
Forhandler
BankID
Formidler
BANK OFFE
Utstederbank
som er
Bank
brukersted
Tjenesteeier
Bank
Difi
BankID Norge AS
Priselementer som BankID Norge skal fakturere i
markedet
• Forhandler
• Forhandler
-
Etableringskostnader knyttet til forhandler
-
Månedlige kostnader knyttet til forhandler
-
Transaksjonsprising
-
Utvidetsupport
-
Utstedelse av nye sertifikater til nye brukersetder knyttet til
forhandleren
• Brukersted
• Etableringskostnader • Månedlige kostnader • Transaksjonsprising • Utvidetsupport
Det etableres en transaksjonspris som dekker både banklagret og BankID på Mobil
17.11.2014 34
Status og veien videre
17.11.201345
Status og veien videre
-
Styret har tilsluttet seg forslag til ny forretningsmodell, ny
prismodell og til priser for BankID Forhandler og BankID
Brukersteder
-
Administrasjonen jobber nå med avtaleverket for ny
forretningsmodell
-
Priser vil i løpet av kort tid bli kommunisert først til bankene,
så til BankID Partnere.
-
Administrasjonen har invitert de 6 bankene/gruppene til
informasjonsmøter før jul for å forankre ny forretningsmodell
både hos ledelsen og fagmiljøene som jobber med BankID
-
Ny forretningsmodeller er planlagt operativ fra 1. januar 2015.
-
Arbeidet med å endre forretningsmodell med mobiloperatørene
pågår fortsatt
Ønsket inntektsfordeling utfra ambisjonene for 2020
17.11.2014 37
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Bank
Offentlig
Privat sektor
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Prioriteringer for produktutvikling i perioden
1. Forenkle eksisterende
1. Forenkle eksisterende
-
BankID 2.0 eliminerer noen av dagens utfordringer, men det påpekes at det
fortsatt er behov for å gjøre tilpasninger for ytterligere brukervennlighet
-
Eks.: OTP-fri løsning / fullverdig mobilløsning.
-
Primærmålgruppe: Privatkunder
2. Utvide ’nærmest’ kjerne
-
Utvide eksisterende produkt til å dekke nye bruksområder / situasjoner
-
Eks.: Tilleggsinformasjon, ny teknologi
-
Primærmålgruppe: Brukersteder/Forhandlere
3. Verdiøkende tilleggstjenester
-
Det er identifisert mange spennende muligheter i sfæren rundt BankID, men
som er et stykke unna kjerneproduktet
-
Eks.: bankid.no/MinSide, arkiv, knytning til fysisk ID, Fullmaktsregister
-
Kan treffe alle målgrupper
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar